صادقی دبیر انجمن خشت خام یزد
 به  پائین آوردن تابلو و تعویض قفل دفتر انجمن توسط میراث اعتراض کرد


یزدفردا "علیرضا صادقی دبیر انجمن دوستداران و حافظان خشت خام  در گفتگو با خبر نگار یزدفردا اظهار داشت : در اقدامی غیرمنتظره   مامورین اداره کل میراث فرهنگی (یگان حفاظت) بدون اطلاع و هماهنگی قبلی اقدام به پائین آوردن تابلو دفتر انجمن دوستداران و حافظان خشت خام واقع در بافت تاریخی یزد جنب موزه سکه حیدرزاده نموده و با تعویض قفل درب ورودی  بدون اطلاع و هماهنگی با انجمن راه ورود را  بر روی اعضای انجمن و مهمانان شیرازی استان یزد(انجمن دوستداران میراث فرهنگی شیراز) بستند.


صادقی تاکید کرد : اداره کل میراث فرهنگی یزددر پاسخ به این برخورد خود ضمن نپذیرفتن مسئولیت این اقدام جمع آوری تابلو این انجمن را به وزش باد در بافت تاریخی ؟! مرتبط دانسته و تعویض کلید درب ورودی این انجمن را ضمنی تائید کردند .

دبیر انجمن خشت خام در ادامه افزود:مدتی است با اختصاص  اتاقهای خانه راس الحسینی محل استقرار فتر انجمن به آسایشگاه سربازان  و فعالیتها دیگر میراث فرهنگی یزد و برخی افراد علاقمند به حاشیه سازی باعث محدود شدن فعالیتها دفتر انجمن در این محل شده اند .

صادقی در ادامه این برخوردها را پاسخی به اظهار نظرعضو هیئت مدیره این انجمن در خصوص ساخت بیمارستان رهنمون یزد   دانست و افزود:اخیرا سید محسن حاجی سعید عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران و حافظان خشت خام در خصوص ساخت بیمارستان رهنمون یزد که حتی پروانه ساخت از شهرداری یزد ندارد!، اظهار داشته است " بيمارستان رهنمون بر روي يك بناي تاريخي از دوره پهلوي قرار گرفته كه اگر اين بنا هم ثبت شده بود، دانشگاه علوم پزشكي نمي‌توانست به اين سادگي در آن ساخت و ساز كند كه در اين ميان باز هم تعلل مسوولان ميراث يزد به چشم مي‌خورد.

وی همچنین افزود :انجمن  در مورد برخورد منفعلانه اداره کل میراث فرهنگی يزد كه معتقد است ساخت اين بيمارستان در داخل بافت تاريخي نبوده و اساساً اداره ميراث نبايد در اين مورد پاسخگو باشد، و گفته است " «اداره ميراث بايد اعتراض كند به علاوه اينكه اداره ميراث بايد ضوابطي در مورد حريم منظري بافت تاريخي داشته باشد و بايد در اين مورد پيگيري كند.»

وی همچنین تاکید کرد :سئوال انجمن این است که مسوولان ميراث يزد چه مي‌كنند كه در طول همه اين سال‌ها هيچ ضابطه‌اي براي اطراف اين بافت تاريخي تدوين نکرده اند ؟

وی در پایان ضمن ابراز تاسف به دلیل برخوردهای دلسرد کننده مسئولین میراث فرهنگی نسبت به انجمن های مردم نهاد اظهار داشت :امید وار بودیم که مدیرکل جدید میراث با دید حمایتی نسبت به انجمن های میراث فرهنگی مدیریت خود را تثبیت نمایند که متاسفانه شاهد برخورد های قهری با انجمن خشت خام که جزو معدود انجمن های فعال در این عرصه است برخورد شده و به نوعی تداعی کننده این موضوع است که انجمن ها یا باید متملق مدیران باشند و یا اصلا وجود وحضور نداشته باشند و امید واریم مدیرکل میراث و مسئولین ارشد استان با نگاه مثبت خود زمینه حضور قوی و موثر انجمن ها در فعالیت های اجتماعی را فراهم نمایند نه اینکه باعث تعطیلی آنها شوند.


بافت تاريخي يزد با مساحت 743 هكتار و 5000 هكتار حريم به شماره 15000 و در تاريخ 16/12/84 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است در بافت عمده آثار مربوط به دوران سلجوقي تا پهلوي است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا